Pod względem charakteru wodociągi kolejowe można podzielić na: 9) wodociągi stałe, gdy całość urządzeń ma charakter stały i jest przeznaczona do stałej eksploatacji; 10) tymczasowe, gdy urządzenia wykonane są prowizorycznie i wykorzystywane w ciągu krótkiego okresu czasu, np. w czasie budowy , kolei dla ruchu pociągów roboczych i gospodarczych. Pod względem technicznym wodociągi kolejowe dzieli się na pompowe i grawitacyjne. Niezależnie od opisanego podziału wodociągi kolejowe trakcyjne lub trakcyjno-gospodarcze można podzielić na wodociągi zasadnicze i pomocnicze (zapasowe). Wodociągi zasadnicze, tj. o ciągłym działaniu, służą do zaopatrywania parowozów przy pociągach, parowozów manewrowych lub biegnących luzem w każdym kierunku przez stację oraz zaczynających lub kończących swój bieg na danej stacji. [podobne: zbud dąbrowa tarnowska, nieruchoma część silnika elektrycznego, kosbud gniezno ]
Powiązane tematy z artykułem: kosbud gniezno nieruchoma część silnika elektrycznego zbud dąbrowa tarnowska